Deelnemer Sjuk Fransbergen over leergang PLOO
De eerste groep van de leergang Psychologie voor Leiderschap en Organisatieontwikkeling (PLOO) heeft zich gecertificeerd. Samen met een aantal deelnemers blikken we terug op de leergang. In januari start de 4e groep van deze leergang. Klik hier voor meer informatie.
Sjuk Fransbergen
Wie ben je?
Ik ben Sjuk Fransbergen, clustermanager van de Zonnehuisgroep Delfzijl en Appingedam. Ik ben verantwoordelijk voor ouderenzorg. Integraal verantwoordelijk voor zorg, bedrijfsvoering, personeel, kwaliteitskader, ontwikkeling en nieuwbouw. Dit is een webfunctie, je wordt van alle kanten betrokken bij allerhande ontwikkelingen en verantwoordelijkheden.
Wat was voor jou de aanleiding om mee te doen?
In mijn nieuwe baan bij de Zonnehuisgroep wilde ik me meer verdiepen in de zorg en het werken in de zorg. Zelforganisatie was een concept waar de organisatie mee aan de slag was. Ik ben gaan bouwen op vertrouwen. Tegelijkertijd kwam ik gedrag tegen waar ik iets van vond, onder andere het ‘oud zeer’. Waar komt dit gedrag uit voort? Ik ben bewust met deze leergang aan de slag gegaan om dit gedrag te begrijpen en hiermee iets te kunnen.
Wat vond je interessante thema’s of onderwerpen?
Met name hoe gedrag van medewerkers in de praktijk werkt en hoe dit in een team werkt. Ook een thema als ‘freeriders’ interesseert me. De theorie uit de lesboeken vond ik ook erg interessant. Vanuit de theorie kan ik begrijpen wat ik in mijn praktijk zag. Zo ga ik meer analyseren, mijn bevindingen met collega’s bespreken en kom ik tot meer oplossingsrichtingen. De zaken uit mijn praktijk vielen op hun plek.
Wat heeft de leergang je gebracht?
Ik heb het menselijke gedrag beter kunnen begrijpen. Ik kan een goede analyse maken van wat er aan de hand is en hier kan ik mijn inzet op inrichten. Ik vond het ook heel boeiend om in de groep actief te zijn en de verhalen van anderen te horen. Wat speelt er in hun praktijk en in andere werkvelden? Ook de werkvormen (binnen en buiten) vond ik goed om te ervaren en te leren.
Wat vond je van de manier waarop de leergang werd gegeven?
Heel erg goed. Een prettige ruimte, de sfeer in de groep onderling. Ook de deelnemers van de leergang vond ik prettig. Gieljan en Max zijn een goed koppel. Max heeft een zee van ervaring in de wetenschap en praktijk en Gieljan veel praktijkervaring. Ook de groepsomvang was prettig. Ook de afstand van de plek was fijn.
Wat zou je willen meegeven aan mensen die aan een opleiding zitten te denken?
Kijk eerst in je werk wat nodig is en wat denk je nodig te hebben? Er zijn zoveel leuke en goede opleidingen. Ik heb er veel aan gehad door bij mijn eigen praktijk stil te staan. Wat zijn mijn puzzels en waar wil ik in geholpen worden? Dit leverde op dat het bij me aansloeg en ik hier iets mee wilde. De andere deelnemers willen iets halen, maar brengen ook iets.
Tot slot
Als ik er op terugkijk en wat ik ermee doe in de praktijk dan heb ik er veel aan gehad. Kijk met een brede blik naar je praktijk en oordeel niet snel. Dit geeft je een stuk visie over het gedrag van mensen die je niet alleen in je werk kan gebruiken. Ik kan mensen ook in mijn privésfeer nu beter begrijpen.